firkas_1920_500_01.jpg

Ενετικά τείχη & φρούριο Φιρκά

Ο Καιρός τώρα

18°C

Τα Τείχη των Χανίων

Τα Χανιά περιβάλλονταν από τείχη ήδη από τα βυζαντινά χρόνια. Η Βυζαντινή οχύρωση της πόλης είχε ακανόνιστο περίγραμμα και περιέβαλε τον λόφο του Καστελίου. Τα τείχη αυτά που κατασκευάστηκαν με οικοδομικό υλικό που προήλθε από την αρχαία Κυδωνία, επισκευάστηκαν το 1252 από τους Ενετούς, οι οποίοι οικοδόμησαν μια νέα πόλη εντός τους με νέο ρυμοτομικό σχέδιο.

Ενετικά τείχη & φρούριο Φιρκά

Αργότερα όμως, με την ανακάλυψη της πυρίτιδας και άρα την εξέλιξη της πολεμικής τέχνης, υπό την απειλή της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας που εξαπλωνόταν στην ανατολική Μεσόγειο αλλά και τις νέες ανάγκες της πόλης που εξαπλωνόταν εκτός των ασφυκτικών τειχών, οι Ενετοί προχώρησαν στην κατασκευή ενός νέου οχυρωματικού έργου.

Με τα σχέδια και την επίβλεψη του βερονέζου Michele SanMichieli άρχισαν να κατασκευάζονται τα νέα τείχη και η τάφρος στα μέσα του 16ου αιώνα.

Τα τείχη σχημάτιζαν ένα τετράγωνο, στις τέσσερις γωνίες του οποίου υπήρχαν καρδιόσχημοι προμαχώνες. Οι πύλες των τειχών που άνοιγαν κατά την ανατολή του ήλιου και έκλειναν στην δύση ήταν τρεις: η Πύλη της Άμμου ή Porta Sabbionara στα ανατολικά, η Porta Retimiota (Πύλη του Φρουρίου) στα νότια του τείχους που οδηγούσε στον δρόμο για το Ρέθυμνο και ήταν η κεντρική πύλη του τείχους, και το «πορτάκι» στον προμαχώνα San Salvatore που χρησιμοποιήθηκε κυρίως για στρατιωτικούς λόγους αλλά και από τους Εβραίους της εβραϊκής συνοικίας.

Αργότερα βέβαια ακόμα κι αυτά τα τείχη περιόριζαν την ανάπτυξη της πόλης, οπότε στα χρόνια της Κρητικής Πολιτείας έγινε κατεδάφιση φρουρίων και μεγάλων τμημάτων των τειχών.

Σήμερα σώζονται μικρά τμήματα των τειχών γύρω από την παλιά πόλη, το θαλάσσιο φρούριο Φιρκά (εκεί που βρίσκεται σήμερα το Ναυτικό Μουσείο), ο νοτιοδυτικός και βορειοανατολικός προμαχώνας με το λιμενοβραχίονα, τα νεώρια και ο φάρος. Όσο για τα βυζαντινά τείχη, τμήματα του σώζονται στην πλατεία Συντριβανίου όπου υπάρχει ακόμα κι ένας πύργος (με μία προσθήκη του 18ου αιώνα).

Φρούριο Φιρκά

Στο πλαίσιο της οχύρωσης της πόλης οι Ενετοί έχτισαν στην βορειοδυτική άκρη του λιμανιού το φρούριο Revellino del Porto για την προστασία του λιμανιού, που τελικά επικράτησε να αποκαλείται Φρούριο Φιρκά μέχρι και σήμερα, από την τουρκική του ονομασία που σημαίνει «στρατώνας».

Ενετικά τείχη & φρούριο Φιρκά

Η κατασκευή του ξεκίνησε από τα μέσα του 16ου αιώνα και ολοκληρώθηκε λίγα μόλις χρόνια πριν την πτώση της πόλης στους Τούρκους (1645).

Εδώ ήταν η έδρα του Στρατιωτικού Διοικητή της πόλης. Στο εσωτερικό του υπήρχαν στρατώνες και αποθήκες πολεμικών υλικών, ενώ στην βόρεια πλευρά του έξι συνεχόμενοι θόλοι φιλοξενούσαν τις κανονιοθυρίδες (μία σε κάθε θόλο) που κάλυπταν όλο το λιμάνι.

Μάλιστα μια αλυσίδα που ξεκινούσε από το φρούριο και κατέληγε στον Φάρο, έκλεινε το λιμάνι σε περίπτωση πολιορκίας.

Επί τουρκοκρατίας χρησίμευσε ως στρατώνας και φυλακή, και την 1η Δεκεμβρίου του 1913 υψώθηκε εδώ η ελληνική σημαία ως σύμβολο της ένωσης της Κρήτης με την Ελλάδα, παρουσία του Βασιλιά Κωνσταντίνου και του Ελευθέριου Βενιζέλου.

Χαρακτηριστικά

Τύπος Μνημείου

Κάστρο, Οχυρώσεις

Κατάσταση Μνημείου

Ανοιχτός-Καλά διατηρημένος

Περίοδος

Β Βυζαντινή Περίοδος, Ενετική Περίοδος

Διεύθυνση

Πόλη Χανίων

Σχετικές Διαδρομές και Μονοπάτια

Περιβαλλοντικοί Δείκτες

ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟ

Προσβασιμότητα

Για το Rural Greece η προσβασιμότητα είναι θεμελιώδης για την ενίσχυση της τουριστικής εμπειρίας χωρίς αποκλεισμούς. Ακολουθώντας τις αρχές της συμπερίληψης και της ισότητας, το Δίκτυο Τουρισμού Υπαίθρου epaithros και οι επιχειρήσεις-μέλη του εργάζονται συνεχώς για την ενίσχυση των παρεχόμενων τουριστικών υπηρεσιών, διασφαλίζοντας ότι όλοι οι επισκέπτες, έχουν την ευκαιρία να βιώσουν την αυθεντική ομορφιά της ελληνικής υπαίθρου.

Βιωσιμότητα

Η αειφορία στον τουρισμό αναφέρεται σε έναν τρόπο ανάπτυξης του τουρισμού που σέβεται και προστατεύει το περιβάλλον, ενώ ταυτόχρονα ενισχύει την τοπική οικονομία και διαφυλάσσει τις πολιτιστικές παραδόσεις. Στόχος του βιώσιμου τουρισμού είναι να προσφέρει μοναδικές και αυθεντικές εμπειρίες στους επισκέπτες, χωρίς να επιβαρύνει το φυσικό και κοινωνικό περιβάλλον, εξασφαλίζοντας ταυτόχρονα ότι οι τοπικές κοινότητες επωφελούνται από την τουριστική δραστηριότητα.

Αυτός ο τύπος τουρισμού βασίζεται σε τρεις πυλώνες:

  1. Περιβαλλοντική αειφορία: Διατήρηση του φυσικού τοπίου και των οικοσυστημάτων, με δράσεις για τη μείωση της ρύπανσης, της κατανάλωσης ενέργειας και των αποβλήτων.
  2. Οικονομική αειφορία: Στήριξη των τοπικών οικονομιών, ενίσχυση των μικρών επιχειρήσεων και δημιουργία θέσεων εργασίας, με σεβασμό στους φυσικούς πόρους της περιοχής.
  3. Κοινωνική αειφορία: Σεβασμός στην τοπική κουλτούρα και τις παραδόσεις, ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής και διασφάλιση ότι οι τουριστικές δραστηριότητες ωφελούν την ποιότητα ζωής των κατοίκων.

Με την αειφορία στον τουρισμό, οι επισκέπτες μπορούν να ζήσουν αυθεντικές εμπειρίες, γνωρίζοντας ότι ο αντίκτυπος του τουρισμού στην περιοχή είναι θετικός και διαρκής για τις μελλοντικές γενιές.

Τοπικότητα

Για το Rural Greece η τοπικότητα αποτελεί έναν από τους πιο σημαντικούς παράγοντες για την ανάπτυξη του βιώσιμου τουρισμού, καθώς προάγει την ισχυρή σύνδεση του τουριστικού προϊόντος με την τοπική κοινωνία, οικονομία και πολιτισμό. Μέσω της τοπικότητας, οι επισκέπτες αποκτούν την ευκαιρία να εξερευνήσουν αυθεντικά στοιχεία του προορισμού, όπως τα τοπικά προϊόντα, τις παραδόσεις και την κουλτούρα της περιοχής. Αυτό όχι μόνο ενισχύει την τοπική οικονομία, αλλά βοηθά και στη διατήρηση και ενίσχυση των τοπικών επιχειρήσεων, δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας και υποστηρίζοντας την ανάπτυξη των τοπικών κοινοτήτων.

Επιπλέον, η τοπικότητα συμβάλλει στη βιωσιμότητα του τουριστικού τομέα, καθώς μειώνει τη χρήση πόρων από άλλες περιοχές και ενθαρρύνει τη χρήση τοπικών αγαθών και υπηρεσιών, περιορίζοντας το οικολογικό αποτύπωμα των τουριστικών δραστηριοτήτων. Έτσι, η ενσωμάτωση της τοπικότητας στις τουριστικές πρακτικές ενισχύει τη συνείδηση της αειφορίας, τόσο στους επισκέπτες όσο και στις τοπικές επιχειρήσεις, δημιουργώντας έναν πιο υπεύθυνο και αειφόρο τουριστικό προορισμό.