dimotiki_agora_1920_500_01.jpg

Δημοτική Αγορά

Ο Καιρός τώρα

17°C

Πρόκειται για ένα από τα πιο ζωντανά σημεία της πόλης, γεμάτο χρώματα, μυρωδιές και αέναη κίνηση.

Η Δημοτική Αγορά Χανίων είναι ένα από τα σημαντικά έργα της Κρητικής Πολιτείας. Η κατασκευή της ξεκίνησε το 1911 και ολοκληρώθηκε το 1913, για να εγκαινιαστεί από τον ίδιο τον Ελευθέριο Βενιζέλο μόλις τρεις μέρες μετά την τελετή ένωσης της Κρήτης με την υπόλοιπη Ελλάδα.

Δημοτική Αγορά

Στον χώρο που ανεγέρθηκε υπήρχε ήδη μια άτυπη υπαίθρια αγορά με πρόχειρα μαγαζιά κρεοπώληδων, ιχθυοπωλών και οπωροπωλών.

Για να οργανωθεί καλύτερα αλλά και να εξωραϊστεί η αγορά, η δημοτική αρχή αποφάσισε τη δημιουργία μιας Δημοτικής Αγοράς σε αυτόν τον χώρο, που θα στέγαζε όλα αυτά τα καταστήματα. Ωστόσο αυτό είχε σαν προϋπόθεση να κατεδαφιστεί μέρος των ενετικών τειχών, καθώς και ο προμαχώνας Piatta Forma, να γίνει επιχωμάτωση της τάφρου και απαλλοτρίωση των γύρω χώρων.

Το κτίριο που χαρακτηρίστηκε το 1980 από το Υπουργείο Πολιτισμού ως «διατηρητέο μνημείο», έχει σχήμα ελευθέρου σταυρού και φέρει επιρροές από τα κτίρια της «εποχής του σιδήρου» των τελών του 19ου αιώνα. Έχει δηλαδή τα χαρακτηριστικά της αρχιτεκτονικής της βιομηχανικής επανάστασης και το σχέδιο της διαμορφώθηκε στα πρότυπα της αγοράς της Μασσαλίας.

Φιλοξενεί 76 καταστήματα τα οποία στην αρχή της λειτουργίας της κατανέμονταν ως εξής: στο ανατολικό και δυτικό τμήμα ήταν τα κρεοπωλεία, στο δυτικό άκρο τα ιχθυοπωλεία, στο βόρειο και νότιο τμήμα τα καταστήματα οπωροκηπευτικών.

Εκτός όμως από τον αρχικό της ρόλο ως αγορά, η ιστορία της επιφύλασσε και άλλες χρήσεις. Λίγο πριν τη Μάχη της Κρήτης ολοκληρώθηκε ένα αντιαεροπορικό καταφύγιο στη νοτιοανατολική της πλευρά, ενώ αργότερα στα χρόνια της Κατοχής οι Γερμανοί τη χρησιμοποίησαν για τις ανάγκες του στρατού τους.

Μέχρι πρότινος, παρέμενε ένας ζωντανός οργανισμός στην καρδιά της πόλης, όπου μπορεί κανείς να αγοράσει εκτός από τρόφιμα και διάφορα σουβενίρ, παραδοσιακά προϊόντα και είδη λαϊκής τέχνης.

Σήμερα, τελούνται εργασίες συντήρησης μέχρι και το καλοκαίρι του 2025, σύμφωνα με δηλώσεις των αρμόδιων αρχών.

Χαρακτηριστικά

Τύπος Μνημείου

Αρχιτεκτονική

Κατάσταση Μνημείου

Κλειστός

Περίοδος

Κρητική Πολιτεία, Νεότερη Εποχή

Διεύθυνση

Πόλη Χανίων

Σχετικές Διαδρομές και Μονοπάτια

Περιβαλλοντικοί Δείκτες

ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟ

Προσβασιμότητα

Για το Rural Greece η προσβασιμότητα είναι θεμελιώδης για την ενίσχυση της τουριστικής εμπειρίας χωρίς αποκλεισμούς. Ακολουθώντας τις αρχές της συμπερίληψης και της ισότητας, το Δίκτυο Τουρισμού Υπαίθρου epaithros και οι επιχειρήσεις-μέλη του εργάζονται συνεχώς για την ενίσχυση των παρεχόμενων τουριστικών υπηρεσιών, διασφαλίζοντας ότι όλοι οι επισκέπτες, έχουν την ευκαιρία να βιώσουν την αυθεντική ομορφιά της ελληνικής υπαίθρου.

Βιωσιμότητα

Η αειφορία στον τουρισμό αναφέρεται σε έναν τρόπο ανάπτυξης του τουρισμού που σέβεται και προστατεύει το περιβάλλον, ενώ ταυτόχρονα ενισχύει την τοπική οικονομία και διαφυλάσσει τις πολιτιστικές παραδόσεις. Στόχος του βιώσιμου τουρισμού είναι να προσφέρει μοναδικές και αυθεντικές εμπειρίες στους επισκέπτες, χωρίς να επιβαρύνει το φυσικό και κοινωνικό περιβάλλον, εξασφαλίζοντας ταυτόχρονα ότι οι τοπικές κοινότητες επωφελούνται από την τουριστική δραστηριότητα.

Αυτός ο τύπος τουρισμού βασίζεται σε τρεις πυλώνες:

  1. Περιβαλλοντική αειφορία: Διατήρηση του φυσικού τοπίου και των οικοσυστημάτων, με δράσεις για τη μείωση της ρύπανσης, της κατανάλωσης ενέργειας και των αποβλήτων.
  2. Οικονομική αειφορία: Στήριξη των τοπικών οικονομιών, ενίσχυση των μικρών επιχειρήσεων και δημιουργία θέσεων εργασίας, με σεβασμό στους φυσικούς πόρους της περιοχής.
  3. Κοινωνική αειφορία: Σεβασμός στην τοπική κουλτούρα και τις παραδόσεις, ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής και διασφάλιση ότι οι τουριστικές δραστηριότητες ωφελούν την ποιότητα ζωής των κατοίκων.

Με την αειφορία στον τουρισμό, οι επισκέπτες μπορούν να ζήσουν αυθεντικές εμπειρίες, γνωρίζοντας ότι ο αντίκτυπος του τουρισμού στην περιοχή είναι θετικός και διαρκής για τις μελλοντικές γενιές.

Τοπικότητα

Για το Rural Greece η τοπικότητα αποτελεί έναν από τους πιο σημαντικούς παράγοντες για την ανάπτυξη του βιώσιμου τουρισμού, καθώς προάγει την ισχυρή σύνδεση του τουριστικού προϊόντος με την τοπική κοινωνία, οικονομία και πολιτισμό. Μέσω της τοπικότητας, οι επισκέπτες αποκτούν την ευκαιρία να εξερευνήσουν αυθεντικά στοιχεία του προορισμού, όπως τα τοπικά προϊόντα, τις παραδόσεις και την κουλτούρα της περιοχής. Αυτό όχι μόνο ενισχύει την τοπική οικονομία, αλλά βοηθά και στη διατήρηση και ενίσχυση των τοπικών επιχειρήσεων, δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας και υποστηρίζοντας την ανάπτυξη των τοπικών κοινοτήτων.

Επιπλέον, η τοπικότητα συμβάλλει στη βιωσιμότητα του τουριστικού τομέα, καθώς μειώνει τη χρήση πόρων από άλλες περιοχές και ενθαρρύνει τη χρήση τοπικών αγαθών και υπηρεσιών, περιορίζοντας το οικολογικό αποτύπωμα των τουριστικών δραστηριοτήτων. Έτσι, η ενσωμάτωση της τοπικότητας στις τουριστικές πρακτικές ενισχύει τη συνείδηση της αειφορίας, τόσο στους επισκέπτες όσο και στις τοπικές επιχειρήσεις, δημιουργώντας έναν πιο υπεύθυνο και αειφόρο τουριστικό προορισμό.